Dreptatea şi meritul

Se va motiva poate că puterea politică trebuie să se împartă în mod neegal, potrivit superiorităţii meritelor, chiar dacă toate celelalte calităţi ar fi egale şi chiar dacă cetăţenii ar fi cu totul asemănători, şi că drepturile şi consideraţia trebuie să fie diferite, când indivizii se deosebesc. (...) Dacă s-ar împărţi flaute unor artişti egali între ei, ca unora ce se îndeletnicesc toţi cu aceeaşi artă, nu li se vor da cele mai bune instrumente celor mai nobili, pentru că nobleţea nu-i face destoinici a cânta la flaut; ci va trebui să se dea instrumentul cel mai desăvârşit artistului care va şti să se servească bine de el. (...) Pe lângă acestea, deoarece egalitatea şi neegalitatea completă sunt nedrepte între indivizi care nu sunt egali ori neegali decât într-o singură privinţă, toate constituţiile în care egalitatea şi neegalitatea sunt întemeiate pe baze de felul acesta, sunt în mod necesar corupte.
(Aristotel, Politica)